PDC: rzut okiem na Windows 7

Drugi dzień konferencji PDC rozpoczął się od prezentacji nowego systemu operacyjnego Windows 7. Demonstracji dokonał Steve Sinofski, menedżer pełniący w Microsofcie funkcję szefa rozwoju Windows. Na pierwszy rzut oka widać, że nowy OS będzie kontynuacją Visty wzbogacając swojego poprzednika o wiele nowości i ulepszeń.

Nowości zaprezentowane na PDC są dosyć powierzchowne, mimo to warto przyjrzeć się co Microsoft szykuje w Windows 7. Poniżej przedstawiamy pokrótce wybrane nowości które w głównej mierze dotyczą samego interfejsu użytkownika.

Nowy pasek zadań
Windows 7 wyposażony będzie w odmienny względem poprzednich wersji pasek zadań. Umieszczone na nim elementy będą zawierały nową funkcję o nazwie Jump List. Dzięki niej użytkownik będzie mógł zobaczyć listę ostatnio otwartych plików przez dany program. Element ten został także przygotowany z myślą o producentach oprogramowania – otóż twórcy aplikacji będą mogli umieszczać na liście wybrane funkcje danego programu.

windowsmediaplayerjumplist

Jump List w Windows Media Player, Źródło: ArsTechnica

Gadżety na Pulpicie
Znany z Visty pasek boczny z gadżetami w Windows 7 przejdzie metamorfozę, a wybrane elementy będzie można umieszczać bezpośrednio na pulpicie. Zakotwiczone elementy będzie można dowolnie przesuwać za pomocą kursora myszy oraz modyfikować ich wielkość. Ponadto Windows 7 wyposażono w przełącznik (prawy dolny róg ekranu) który pozwoli na chwilowy podgląd uruchomionych gadżetów.

desktopgadgets

Gadżety na Pulpicie, Źródło: ArsTechnica

Okna i krawędzie
Ciekawe funkcje pojawią się jeżeli chodzi o przemieszczanie okien na ekranie. Jeżeli użytkownik przesunie wybrane okno do bocznej krawędzi ekranu zostanie ono tam zakotwiczone. W przypadku przesunięcia okna do górnej krawędzi nastąpi maksymalizacja. Co ważne nowy Windows będzie wyposażony w tryb multitouch. Użytkownicy posiadający sprzęt z ekranem dotykowym będą mogli skorzystać z tej przydatnej funkcji. Pozwoli ona na łatwe przeglądanie i zarządzanie plikami czy dokumentami. W trybie multitouch kursor myszy znika automatycznie, a menu i symbole wyświetlane są w niewielkim powiększeniu.

peek-before

Źródło: ArsTechnica

Libraries
Funkcja ta stanowi wirtualny katalog w którym mogą być zamieszczane i organizowane prawdziwe foldery oraz pliki. Umożliwi to łatwiejsze zarządzanie i przeszukiwanie wybranych zbiorów. Dane znajdujące się w Libraries mogą być udostępniane w sieci innym użytkownikom posiadającym Windows 7. Ponadto można tam umieszczać pliki znajdujące się na innych komputerach z sieci. Warto tutaj zwrócić uwagę na nowe podejście Microsoftu do tematu udostępniania plików w sieci lokalnej. Jeżeli komputery znajdują się w jednej grupie roboczej to pliki czy dostępne drukarki pokazywane są innym członkom grupy jako zasoby lokalne.

windowsexplorer

Windows Explorer, Źródło: ArsTechnica

Device Stage
Device Stage to miejsce gdzie gromadzone są informacje o podłączonych urządzeniach typu Plug & Play (np. telefony, drukarki, aparaty cyfrowe). Dzięki niemu użytkownicy będą mieli dostęp do określonych funkcji wielu urządzeń. Jednak to producenci sprzętu muszą dostosować swoje produkty do kompatybilności z Device Stage. Nie ma informacji na temat kiedy dokładnie Microsoft planuje premierę Windows 7. Nie wiadomo również kiedy pojawi się oficjalnie wersja przedwstępna. Ostatnie wydanie (Build 6801) nie wydaje się już nieaktualne ze względu na brak niektórych funkcji (np. Jump List) względem wersji zaprezentowanej na PDC.

devicestage

Device Stage, Źródło: heise-online.pl

Autor: Mateusz Ponikowski
Źródło: heise-online.pl, ArsTechnica

Podziel się:
  • Wykop
  • Twitter
  • Gwar
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • MySpace
  • del.icio.us
  • Facebook
  • RSS

32 thoughts on “PDC: rzut okiem na Windows 7

  1. DOS nie był MS do końca :] )Co do nowego windowsa – KDE4 od MS. Miejscami lepszy, miejscami gorszy. I nie jest to żaden atak – po prostu suchy fakt. MS dużo pomysłów wziął z Linuksa i z Mac OSa zresztą też.Np menu dalej nie nadaje się do niczego. Brakuje również czegoś w stylu KRunnera z KDE czy Spotlighta z Mac OSa (to co jest to nie do końca to). Brakuje mi również tego co znam z Maków i Linuksów – wszystko co trzeba mam tam od razu (co prawda Mac jest lepiej wyposażony, ale Linuksowi też niewiele brakuje).Również intuicyjność windowsa jest coraz lepsza. Zobaczymy jak będzie z 7. Bo mimo wszystko jak na razie jest daleko za konkurencją (zarówno Mac OS jak i w większości przypadków Linux).A co do komentarzy, że wysokie wymagania będą – zaawansowane efekty 3D na Linuksie chodziły na kompie Celeron 1.2, 256MB RAMu i karta graf. zintegrowana. I działało to płynnie! Więc jeśli MS się postara to wymagania mogą być niskie.Mimo wszystko ja co najwyżej potestuję – od kilku lat używam tylko Linuksa ze względu na stabilność, wygodę, intuicyjność, łatwość zarządzania oprogramowaniem, brak wirusów i wspomniane już działanie „z pudełka”. Podobnie, tylko jeszcze lepiej, sprawa ma się z Mac OSem. I jeszcze jedna mała sprawa – ceny Maków nie są w cenie zwykłego PC – są droższe – tylko w cenie *dobrego* PC. A czasem nawet tańsze :]

  2. a ja uwazem ze bezsensem jest dopieszczanie produktu ktory juz istnieje i sprzedawanie go jako kompletnie nowy produkt. windows 7 jest jak na razie postrzegany bardzo dobrze … nie wiem dlaczego … do tej pory uzywam xp’ka i gdyby nie milion uaktulanien dodatkow itd ktore spowalniaja go ma maxa i faktu ze obecnie wszystkie nowe gry wymagaja sp3 na pokladzie wiec nie da sie go nie wiem wciaz bylby to najlepszy produkt microsoftu … zaraz za DOS’em oczywiscie

  3. Mam nadzieje ze Windows 7 bedzie najlepszym z Windowsow] … Vista jest ok mimo tego ze pobiera duzo pamieci ,jest tez duzo minusowmalo sterownikow malo dzialajacych programow , oby microsoft teraz sie postaral. Bardzo chetnie kupil bym Windows 7

  4. Po przejsciu na na OS X powiem Wam wszystkim jedno – odpuscie sobie temat windowsa i przeskakujcie – poki mozecie – na Maca. Jezeli stoicie przed kupnem nowego kompa, to szczerze polecam. Nie znam nikogo, kto zalowal tej decyzji 🙂 Stereotypem jest, ze nie ma gier, programow, czy czegokolwiek na Maca (jest nawet Office 2008 for Mac). Dodatkowo na nowszych Macach mozna normalnie zaistalowac Windowsa (nie przez jakies virtual pc czy inne – calkowicie normalnie). One kosztuja juz tyle co normalny pc, tyle, ze system jest wielokrotnie stabilniejszy, pikniejszy, plynniejszy i lepszy od jakiegokolwiek windowsa! Na OS X NIE MA WIRUSOW, w zwiazku z czym nie trzeba zadnych mulacych i na dodaatek drogich antywirusow.Jestem bardziej niz przekonany, ze Windows 7 bedzie dopieszczona wersja Visty – wszystko ok, tylko, ze zeby to odpalic bedzie pewnie potrzeba z 2GB ramu, a zeby sie normalnie wszystkimi bajerami cieszyc to pewnie z 4 GB bedzie optymalne (patrz -> roznica miedzy XP i Vista). Microsoft jest po prostu żenujacy…

  5. Hehe smieszne te komentarze. Nie rozumiem ataku wstylu zerzneli z kde itp. Skoro pewne elementy z kde sie przyjely i sa bardzo dobrym rozwiazaniem (a sa) to czemu nie mieli by znich skorzystac? A teksty „klon visty” ? No czemu mieliby robic od poczatku wszystko i to na szybkiego? Zeby znow cos zepsuli? Ja uwazam ze dobrze robia dopieszczajac kod visty laczac z elementami sprawdzonymi + male nowosci. Pozatym ciekawe jest przyklejanie etykietki na produkt ktory wyjzy na swiatlo dzienne za rok lub 2.

  6. pewnie pospiesza sie znow tak jak z Vista i wydadza lipny program ktory wyglada jak Vista ma dodanych pare funkcji pare latek i i tak do konca nie bedzie dzialal poprawnie heh bywa

  7. Cześć tych rozwiązan jest juz w OS na MAC-a. Nie krytykuje tylko stwierdzam fakt. Co do WINDOWS 7 to ciekawy jestem rozwiązań z obsługa kart graficznych róznych producentów, juz czytalem artykuł, że się z tego wycofali.

  8. Ja uważam że Microsoft odrobił zadanie domowe i okienka z numerem siedem to będzie to na co czekamy, z resztą M$ nie może pozwolić sobie na kolejną porażkę. Mam nadzieje, że wersja beta będzie publiczna… 🙂

  9. Jak dla mnie to porażka w projektowaniu interfejsu użytkownika. Powinni się uczyć od Apple a nie projektować interfejs jak jakieś KDE sprzed kilku lat. Przecież te połyski i przeźroczystości są śmiechu warte, strasznie psują czytelność. Mam wrażenie, że Windows zabrnął w ślepą uliczkę.

  10. jak obejrzycie np na youtube prezentację win7 to stwierdzicie że cały pasek zadań jest nowy i inaczej działa.a to że jest podobny do visty wynika z tego że robią ten system na podstawie visty. to co dobre w viście było zostawią i lekko zmienią a resztę zrobią na nowo. na razie jest to wczesna beta.

  11. Jeżeli o mnie chodzi, to jestem wniebowzięty. Bardzo podoba mi się wygląd i funkcje Visty, ale to, co widzę na tych screenach podoba mi się 1830547 razy bardziej! No cóż, miejmy nadzieję tylko, aby „Seven” miał małe wymagania (Najlepiej takie, jakie ma XP). Nie mogę się już doczekać premiery, ale wolałbym, żeby wszystko było dopracowane. Microsoft, tak trzymać!

  12. dokladnie.. to jest 100% visty, jedynie zrobili jeszcze bardziej przezroczysty pasek niz w aero..:P ale w zasadzie jesli to bedzie odchudzona, szybsza vista – to niech ja wypuszczaja. ja uwielbiam viste i wspaniale sie u mnie sprawuje, wiec jesli moze byc jeszcze lepsza, to jak najbardziej ja kupie i bede z niej zadowolony 🙂

  13. Bawiłem się tym systemem dzisiaj i stwierdzam, że idzie to w dobrym kierunku. To jest praktycznie Vista z drobnymi zmianami. Ale wydajność jest naprawdę o niebo lepsza niż w Viscie. Na Core2Duo 1.7 i 1gbram z grafiką 16mb chodził jak świeży XP. Nie mogę się już doczekać pierwszej oficjalnej wersji.

  14. Co to ma być!?Interfejs siódemki przywodzi na myśl xp. Microsoft powoli zatraca koncepcję wyglądu Visty. Te jaskrawe barwy działają mi na nerwy. Chaos, nic więcej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *