32 bit ma ograniczenie adresowania pamięci do 2^32 mb
Za to 64 bit ograniczenie wynosi 2^64 mb
procesory 32 bitowe są na rynku od 20 bodajże lat. To kupa czasu, w przypadku komputerów to mega wielka kupa czasu.
Jednak wtedy w komputerach dla mas nie marzono nawet o pamięci przekraczjącej 4gb, ale niektórzy wiedzieli, że w końcu architektura 32 bit stanie się ograniczeniem i wąskim gardłem. Powstała architektura x64, która miała rozszerzone adresowania i jakiś czas była dostępna tylko dla komputerów mainframe itp itd, aż w końcu w 2003 roku wyszedł athlon 64. Jednak nie zdobbył ogromnego sukcesu. Dopiero teraz procesory rozszerzone o instrukcje x64 są naprawde ważne, gdyż doszliśmy do limitu x32.
Główna różnica tkwi w szynie adresowej, dlatego na x64 uruchomimy aplikacje 32 i 64 bit, gdyż jest kompatybilność wsteczna.
Przykład? grę działającą w directx 8, a kartę graficzną directx 9. Zobaczymy wszystkie efekty graf. A gdy mamy tą samą gre i grafe directx 7 to już tychże efektów nie ujrzymy.