Podczas imprezy Siggraph 2014 firma Intel zaprezentowała światu nowe demo technologiczne, pokazujące możliwości bibliotek DirectX 12, nad którymi Microsoft pracuje już od jakiegoś czasu. W stosunku do DirectX 11 znacząco zwiększona została wydajność, a zapotrzebowanie na energię zmalało niemal o połowę!
Intel możliwości DirectX 12 zaprezentował na specjalnie zaprojektowanym demie technologicznym, na którym wyświetlonych zostało ponad 50 tysięcy obiektów w kosmosie. Każda asteroida posiadała własny kształt oraz wielkość, więc musiała być wygenerowana osobno. Platformą testową został tablet Microsoft Surface 3 z procesorem Intel Core i5 i kartą graficzną Intel HD 4400.
Benchmark pozwalał w każdym momencie przełączyć się pomiędzy DX11 a DX12, dlatego też porównanie możliwości obydwu technologii było możliwe w czasie rzeczywistym. Okazuje się, że DirectX 12 przy stałej, zablokowanej ilości klatek na sekundę zużywa o połowę mniej energii, niż DirectX 11. Największe oszczędności można zauważyć w procesorze (zdjęcie poniżej).
DX 12 – zablokowana ilość klatek na sekundę
W drugim trybie benchmark nie narzucał żadnych ograniczeń, a podzespoły starały się uzyskać jak najlepszy wynik. W przypadku DirectX 11 udało się osiągnąć 19 klatek na sekundę. DirectX 12, zużywając dokładnie tyle samo energii, wynik ten poprawił do 33 klatek na sekundę. Nowe biblioteki są zatem wydajniejsze o ponad 60%.
Direct X 11
Direct X 12
Jak wskazują powyższe wyniki testów, DirectX 12 może się przyczynić do znacznego zwiększenia wydajności w grach komputerowych. To także dobra wiadomość dla branży mobilnej, bowiem mniejsze zapotrzebowanie na energię oznacza dłuższą grę w ulubiony tytuł na tablecie czy też smartfonie.
Źródło: Extreme Tech