Idea jednego ekosystemu, który łączy Windowsa, platformy mobilne oraz konsole Xbox One już od dłuższego czasu jest motywem przewodnim Microsoftu. Dotychczas gigant z Redmond nie prezentował efektów swoich prac w praktyce. Aż do teraz. Podczas konferencji na targach Mobile World Congress po raz pierwszy przedstawione zostały uniwersalne aplikacje.
Zaprezentowana podczas konferencji aplikacja była zaledwie wersją demonstracyjną i sama w sobie nie posiadała żadnych funkcjonalności. Chodziło jednak o sam fakt jednoczesnego działania na Xbox One, komputerze z Windows 10 oraz smartfonie z Windows Phone. Microsoft zakomunikował w ten sposób deweloperom, że przygotowuje narzędzia, które pozwolą tworzyć aplikacje na wszystkie platformy jednocześnie.
Microsoft nie zdradził szczegółów na temat architektury. Te powinniśmy poznać dopiero w kwietniu podczas konferencji Build 2015. Wtedy też być może deweloperzy otrzymają stosowne narzędzia, pozwalające tworzyć aplikacje na Windows 10, które będą także kompatybilne z Xbox One, tabletami i smartfonami z Windows 10.
Serwis The Verge wskazuje ponadto, że wybrani deweloperzy zapoznali się już ze specyfikacją i są w trakcie tworzenia pierwszych „uniwersalnych” aplikacji. Jest to logiczne posunięcie – Microsoft chce podczas oficjalnego startu platformy oferować szeroki asortyment uniwersalnych programów.