Microsoft poinformował, że ilość spamu trafiającego do skrzynki odbiorczej poczty Hotmail została ograniczona aż o 90% w porównaniu z poziomem szczytowym, w poczcie wychodzącej o 75%, a w całym internecie udało się ograniczyć spam o 15%. Ściganie spamerów przynosi korzyści nie tylko użytkownikom Hotmaila, ale wszystkim użytkownikom poczty elektronicznej.
Spam jest poważnym problemem, który nieustannie nęka użytkowników internetu. Do niedawna 90% wszystkich wysyłanych wiadomości e-mail było spamem, co miało wpływ na każdego dostawcę usług pocztowych. Spamerzy działają agresywnie, bo przynosi im to zyski. Aby zarobić na spamie, muszą skłonić zaledwie kilka osób, do kliknięcia w wiadomość, dlatego działania ograniczające ilość spamu w poczcie elektronicznej Hotmail trwają od wielu lat. W zeszłym roku udało się między innymi zintensyfikować działania limitujące otrzymywanie tzw. wiadomości-śmieci, dzięki wykorzystaniu technologii SmartScreen. Obecnie walkę ze spamem wspierają coraz bardziej innowacyjne rozwiązania. Spamerzy mają utrudnione zadanie w takim stopniu, że obecnie zaczęli wykorzystywać technikę zwaną “przejmowaniem reputacji”.
Wykres poniżej pokazuje ilość spamu w skrzynce odbiorczej (Spam In The Inbox, SITI) użytkownika Hotmail w ciągu kilku minionych lat, w porównaniu z ilością spamu w internecie (wyrażoną jako procent wszystkich wysyłanych wiadomości e-mail).
Ilość spamu w skrzynce odbiorczej użytkownika Hotmail
Wykres dowodzi dwóch rzeczy. Hotmail nie dopuszcza spamu do skrzynek odbiorczych, udało się zmniejszyć ilość spamu w Hotmailu o 90% w porównaniu z poziomem szczytowym w 2006 roku. Od zeszłego roku ograniczono resztę spamu o kolejne 40% (od 5% rzeczywistego poziomu SITI do 3% SITI). Ograniczenie spamu w Hotmail przyczyniło się również do ograniczenia spamu w całym internecie. Procent spamu w internecie w rzeczywistości zmniejszył się o 15% w porównaniu z poziomem szczytowym w 2008 roku. Miało na to wpływ kilka czynników, takich jak działania prawne i techniczne, które Microsoft podjął przeciwko spamerom, ale również demontaż botnetów używanych do rozsyłania spamu.
Współpraca Microsoft z organami ścigania i innymi firmami z branży, aby prewencyjnie identyfikować i wyłączać botnety ma duże znaczenie w walce ze spamem, ponieważ odbiera cyberprzestępcom narzędzia i infrastrukturę niezbędną do wysyłania niechcianych wiadomości. Wysiłek opłaca się: to między innymi dzięki Microsoft zamknięto botnet Rustock, który był znany jako jedno z największych źródeł spamu w internecie, zdolne do wysyłania 30 miliardów wiadomości każdego dnia. Od kiedy go wyeliminowano, globalna ilość spamu spadła i pozostała na niższym poziomie.
Bezwzględne ściganie spamerów pomaga nie tylko Hotmailowi, ale wszystkim użytkownikom poczty internetowej. Microsoft założył dział przestępstw cyfrowych, którego jedynym zadaniem jest zwalczanie cyberprzestępczości. Spamerzy mogą wymyślać nowe taktyki i narzędzia, ale Hotmail i dział przestępstw cyfrowych Microsoft będą nadal podejmować wspólne działania, aby chronić klientów i uczynić z internetu bezpieczniejsze miejsce dla każdego.
Źródło: Microsoft