Microsoft podczas Game Developers Conference zapowiedział DirectX 12 i zaprezentował pierwsze możliwości związane z nadchodzącą technologią. Nowe API będzie współpracować ze wszystkimi nowymi platformami Microsoftu. Oprócz desktopowego Windowsa, będzie to także konsola Xbox One oraz mobilny system Windows Phone.
DirectX 12 umożliwi twórcom gier i aplikacji niskopoziomowy dostęp do sprzętu i w bardziej precyzyjny sposób rozdzieli obliczenia pomiędzy kartę graficzną i procesor, przez co ich praca będzie lepiej zoptymalizowana. Przełoży się to bezpośrednio na wydajność w grach. Podobną technologię niskopoziomowego dostępu już teraz oferuje AMD Mantle.
Microsoft zapowiedział, że DirectX 12 tchnie nowego ducha w konsolę Xbox One, a optymalizacja gier pod tę platformę będzie znacznie łatwiejsza. Czyżby PlayStation 4 miało się czego obawiać? Dla potwierdzenia łatwości obsługi, programiści z Turn 10 Studios zdołali już przenieść tytuł startowy z Xbox One – Forzę Motorsport 5 na DirectX 12. Podczas prezentacji gra działała w płynnych 60 klatkach na sekundę na komputerze PC zasilanym przez kartę graficzną Nvidii. Jak podaje Microsoft, port został wykonany przez zaledwie 4-osobowy zespół, który pracował nad tym przez cztery miesiące.
Firmy Intel, Nvidia, AMD oraz Qualcomm zapowiedziały już wsparcie dla DirectX 12. Intel zapewnił, że nowe API będzie już na starcie działać ze wszystkimi procesorami Intel Core czwartej generacji – „Haswell”. W przypadku Nvidii, DX 12 będzie wstecznie kompatybilny ze wszystkimi kartami graficznymi z serii GeForce GTX 400 i wyższej.
Pierwsze gry obsługujące DirectX 12 powinny się pojawić w okresie wakacyjnym 2015 roku. Niestety Microsoft nie zapowiedział, czy nowe biblioteki będą kompatybilne z Windows 7. W przypadku negatywnej odpowiedzi Windows 8 w końcu może stać się atrakcyjną alternatywą dla graczy.
Źródło: Microsoft, Neowin
3 thoughts on “DirectX 12 już oficjalnie”